Jak wyglądają zajęcia w pracowni komputerowej?

Na wielu kierunkach studiów oferowane są zajęcia w pracowniach komputerowych (np. zajęcia z programowania, analizy danych, statystyki). Na takich zajęciach często programujesz lub tworzysz coś na komputerze, ale także dyskutujesz i bierzesz udział w pracach grupowych, podobnie jak na zwykłym seminarium. Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się więcej o zajęciach w pracowni komputerowej.

Wcześniej przeczytaj

Wstęp

Na wielu kierunkach, w szczególności ścisłych, technicznych i artystycznych, zajęcia w pracowni komputerowej są bardzo ważnym elementem studiów.

Uczysz się na temat nowych technologii i tego, jak efektywnie i pewnie używać narzędzi cyfrowych. Przykładowo, możesz uczyć się programowania w Pythonie lub C++, statystyki w SPSS, wizualizacji danych lub edytowania zdjęć i wideo.

Wielu studentów, przynajmniej na początku, uważa zajęcia w pracowni komputerowej za stresujące. Może być tak, że musisz używać sprzętu, oprogramowania i terminologii, które są dla Ciebie nowe. Zajęcia mogą być też prowadzone w taki sposób, że trudno może być Ci nadążyć za ich tokiem.

 

Co to dla mnie znaczy?

Spektrum autyzmu może wpływać na:

  • sposób, w jaki organizujesz swój czas przed, podczas i po zajęciach w pracowni komputerowej;
  • sposób, w jaki odbierasz dźwięki, które wydaje sprzęt, i hałas powodowany przez rozmowy między ludźmi;
  • sposób, w jaki współpracujesz ze studentami w parach lub większych grupach;
  • sposób, w jaki reagujesz na prowadzącego, który chodzi po sali i sprawdza, w jaki sposób studenci radzą sobie z zadaniami przy komputerze;
  • odczuwany stres w momencie, kiedy kończy się czas na oddanie pracy na zajęciach, a Ty chcesz dokończyć programowanie lub tworzenie czegoś przy komputerze.

Czasem prowadzący rozdaje drukowane materiały, byś mógł/mogła podążać za tokiem zajęć. Może być dla Ciebie pomocne, jeśli dostaniesz takie drukowane materiały przed zajęciami, abyś mógł zapoznać się z ich treścią zanim zostanie ona przedstawiona na zajęciach. 

Niektórzy prowadzą zajęcia w taki sposób, że pokazują, co należy zrobić, a następnie dają Ci czas, abyś mógł/mogła przećwiczyć to samodzielnie.

Jednym ze sposobów na zmniejszenie stresu związanego z zajęciami w pracowni komputerowej jest upewnienie się, że jesteś przygotowany/a do zajęć, np. masz ze sobą wszystkie sprzęty i materiały, o które prosił prowadzący.

Co dalej?

Upewnij się, gdzie i kiedy odbywają się zajęcia w pracowni komputerowej oraz jak się do nich przygotować.

Praktyczne wskazówki

Bądź przygotowany/a

Przed pierwszymi zajęciami dowiedz się, w jaki sposób dostać się do pracowni komputerowej. Przejdź trasę do tej pracowni kilka razy. Zwróć uwagę na charakterystyczne miejsca na trasie, które pomogą Ci zapamiętać, jak się tam dostać kolejnym razem.

  1. Porozmawiaj z prowadzącym przed pierwszymi zajęciami. Dowiedz się, w jaki sposób będą prowadzone zajęcia. Przykładowo:
    1. treści mogą być prezentowane przez prowadzącego, a następnie studenci wykonują zadania związane z nimi;
    2. zadania są rozwiązywane w tym samym czasie przez prowadzącego i studentów;
    3. studenci pracują na podstawie wskazówek napisanych lub nagranych przez prowadzącego.
  2. Upewnij się, że masz wszystkie niezbędne drukowane materiały od prowadzącego (jeśli są dostępne) przed rozpoczęciem zajęć.
  3. Upewnij się, że jesteś przygotowany/a do zajęć przed ich rozpoczęciem (np. czy przyniosłeś/aś niezbędne materiały i sprzęty z domu, jeśli wykładowca o to poprosił).
  4. Zapytaj, kiedy prowadzący chce, aby zadawać mu pytania – podczas zajęć, w wyznaczonych momentach zajęć, czy podczas przerw.

Proszenie o pomoc

Jeśli nie rozumiesz treści, które przedstawia prowadzący, lub jest Ci trudno nadążyć za tokiem zajęć, ważne, żebyś powiedział o tym prowadzącemu. Sposób, w jaki należy to zrobić, zależy od formy zajęć. 

Może być tak, że można zadawać pytania cały czas. Może być też tak, że prowadzący będzie robił przerwy, w których poprosi o zadawanie pytań. Dowiedz się, jakie są zasady zadawania pytań przed rozpoczęciem zajęć.

Dobrym pomysłem jest zapytanie co jakiś czas prowadzącego, czy rozwiązujesz zadanie we właściwy sposób. Czasem może być tak, że będziesz analizować szczegóły, które nie są ważne, dlatego też warto poprosić prowadzącego o sprawdzenie.

Radzenie sobie z przeciążeniem podczas zajęć

Jeśli prowadzący jeszcze nie wie o Twoim spektrum autyzmu, warto rozważyć powiedzenie jej/jemu o tym przed zajęciami (więcej o mówieniu o spektrum autyzmu w tym artykule)

Porozmawiaj z prowadzącym o strategii działania w sytuacji, gdy czujesz się przeciążony/a. Uczucie przeciążenia może pojawić się w odpowiedzi na bodźce wzrokowe, hałas, ilość pracy, którą musisz wykonać podczas zajęć, zmęczenie i inne powody.

Jeśli wiesz, że zajęcia w pracowni komputerowej są dla Ciebie zbyt długie, możesz przed zajęciami poprosić prowadzącego o możliwość wyjścia z sali na kilka minut w trakcie zajęć. Warto powiedzieć prowadzącemu, że potrzebujesz takiej przerwy, żeby móc efektywnie pracować na zajęciach. 

Rozwiązaniem może być także na przykład możliwość położenia głowy na ławce na kilka minut lub możliwość wejścia na stronę internetową niezwiązaną z zajęciami na kilka minut. Najlepsze rozwiązanie musisz znaleźć dla siebie sam/a. Przedyskutuj z prowadzącym, czy możesz je zastosować podczas zajęć.

Pytania do przemyślenia

  • Gdzie znajdę informację, co powinienem/powinnam przynieść na zajęcia w pracowni komputerowej?
  • Czy podczas zajęć obowiązują drukowane materiały? Czy mogę je dostać przed rozpoczęciem zajęć?
  • Czy mogę zadawać pytania podczas wypowiedzi/prezentacji prowadzącego, czy na koniec jego wypowiedzi/prezentacji?
  • Co mogę zrobić, jeśli nie nadążam za tokiem zajęć?
  • Jak mogę zrobić sobie chwilę przerwy, “time out”, jeśli czuję się przytłoczony/a tym, co dzieje się na zajęciach?
  • Czy są zadania, które mogę wykonać poza zajęciami, we własnym tempie?

O autorze

Autor oryginału: Jackie Hagan, Learning Support Coordinator, University for the Creative Arts at Rochester

Autor wersji polskiej: mgr Iwona Nowakowska, Uniwersytet Warszawski

Jak oceniasz ten artykuł?

Podziel się swoją opinią i pomóż nam udoskonalić ten poradnik.

Wypełnij krótką ankietę, klikając w ten link.