Jak zmniejszyć poziom lęku i stresu?

To normalne, że odczuwamy lęk, gdy rozpoczynamy coś nowego, np. zajęcia na studiach. Są takie okresy w trakcie roku, gdy wszyscy są zestresowani, jak choćby podczas sesji egzaminacyjnej lub gdy dzieje się wiele w naszym życiu. Czasem trudno się nam zrelaksować. 

Ten artykuł ma pomóc Ci poradzić sobie z tymi uczuciami, zawiera także wskazówki przekazane przez studentów w spektrum autyzmu.

Wstęp

Studenci biorący udział w ankiecie Autism & Uni zauważyli, że na uniwersytecie stresuje ich:

  • Wybór właściwego kierunku studiów
  • Praca w grupie
  • Nagłe zmiany w planie zajęć (porozmawiaj ze swoimi wykładowcami i tutorem jak wpływa to na Ciebie)
  • Egzaminy (zobacz artykuł Jak radzić sobie z egzaminami?)
  • Nieuzyskanie wsparcia, którego potrzebują
  • Głośne sale i miejsca wykładów (przeczytaj Jak wyglądają wykłady?)
  • Niezadowolenie z miejsca zamieszkania (np. akademika lub wynajętego pokoju)
  • Problemy sensoryczne
  • Otrzymywanie niższych ocen niż oczekiwali
  • Podróż komunikacją miejską na uniwersytet i z niego
  • Przygotowywanie prezentacji i zabieranie głosu publicznie

Co to dla mnie znaczy?

Inne osoby z Twojego kierunku będą mierzyły się z podobnymi problemami jak Ty. W związku z tym, że osoby w spektrum autyzmu mogą odczuwać wyższy poziom lęku niż inni, ważne, by wiedzieć jak możesz poradzić sobie z tymi uczuciami, tak by nie stały się przytłaczające. Pomocne mogą okazać się także: wsparcie ze strony pracowników uczelni (np. w Biurze ds. Osób Niepełnosprawnych, Centrum Pomocy Psychologicznej UW).

Miejmy nadzieję, że będziesz miał dostęp do wsparcia na uczelni i że w trudnych sytuacjach możesz porozmawiać z zaufanymi osobami (np. przyjaciółmi, członkami rodziny, specjalistami). Dobrym pomysłem jest także zorganizowanie sobie miejsc i czynności, które sprawią, że poczujesz się komfortowo, gdy jesteś przeciążony i zestresowany.

Co dalej?

Wypróbuj niektóre z poniższych aktywności

Praktyczne wskazówki

Te aktywności były pomocne w redukcji poziomu stresu wśród studentów biorących udział w badaniu:

  • Ćwiczenia fizyczne/sport
  • Słuchanie ulubionej muzyki
  • Twórczość (np. rysowanie, granie na instrumencie)
  • Medytacja i mindfulness
  • Ulubione jedzenie i picie
  • Rozmowa z rodziną i przyjaciółmi
  • Rozmowa z wykładowcami i tutorami

Tutaj znajdują się przykłady pomocnych działań podane przez studentów i absolwentów:

  • “Majsterkowanie mnie odpręża, ale też wcześniejsze przygotowanie się do różnych sytuacji”
  • „Rysowanie w notatniku”
  • „Rozmowa online z innymi studentami ze spektrum autyzmu”
  • „Skoncentrowanie się na przyczynach sytuacji”
  • „Uczestniczenie w wydarzeniach organizowanych przez uniwersytet – planowanie wydarzeń, pomoc w ich organizacji”
  • „Kontakt mailowy z moim tutorem. Niechętnie uczestniczyłbym w osobistym spotkaniu”.
  • „Unikanie niedobrego jedzenia na stołówce”
  • „Imprezowanie 🙂

Warto wybrać dla siebie miejsca, do których możesz się udać, gdy czujesz się przeciążony lub chcesz się zrelaksować. Niektórzy studenci powiedzieli, że ciche miejsca były dla nich bardzo ważne. Tu znajdziesz przykłady miejsc, o których wspomnieli:

  • Biblioteka 
  • Siłownia lub basen (bardzo popularne)
  • Miejsce na spacer
  • Zielony teren wokół uniwersytetu
  • Kawiarnia
  • Sala komputerowa
  • Własny pokój
  • BON
  • Automat z napojami

Pytania do przemyślenia

  1. Jakie aktywności w domu pomagają Ci się zrelaksować?
  2. Jakie jedzenie i napoje sprawiają, że czujesz się lepiej? Czy możesz się postarać, by mieć je przy sobie?
  3. Z kim możesz porozmawiać?
  4. Czy Twoi wykładowcy i tutorzy wiedzą, że masz spektrum autyzmu i jak to na Ciebie wpływa?
  5. Gdzie możesz iść, gdy czujesz się zestresowany? Zrób listę takich miejsc.
  6. Jakie ćwiczenia fizyczne lubisz najbardziej? Nawet osoby, które nie przepadają za sportem zwykle potrafią znaleźć aktywność, która się im podoba.

Dodatkowe informacje i linki

Przydatne linki

Gdzie szukać wsparcia:

Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych UW

https://bon.uw.edu.pl/

Centrum Pomocy Psychologicznej UW

http://cpp.uw.edu.pl/

Pomocne książki

“Asperger Syndrome and Anxiety-a guide to successful stress management” – N.Dubin; Wydawnictwo: Jessica Kingsley Publishers, 2009

“Mindfulness. Trening uważności” – M. Williams, D.Penman; Wydawnictwo: Samo Sedno

“Meditation for Aspies” – U.Bolls; Wydawnictwo: Jessica Kingsley Publishers, 2014

O autorze

Autor oryginału: zespół Autism&Uni

Autor wersji polskiej: mgr Katarzyna Płucienniczak, Uniwersytet Warszawski

Jak oceniasz ten artykuł?

Podziel się swoją opinią i pomóż nam udoskonalić ten poradnik.

Wypełnij krótką ankietę, klikając w ten link.