Jak wyglądają seminaria?

Seminarium to zajęcia, które pozwalają nie tylko na zapoznanie się z nową wiedzą, ale też utrwalenie już posiadanej. Podczas seminariów studenci biorą udział w dyskusjach,  dzielą się swoimi wnioskami, doskonalą umiejętność wyrażania własnego punktu widzenia. 

Ten artykuł odpowie na pytanie, czego się spodziewać po seminarium i jak przygotować się do niego.

Wstęp

Co to jest seminarium?

Seminarium to  spotkanie grupowe, które często jest powiązane z wykładem z tego samego przedmiotu. Podczas seminarium studenci wraz z prowadzącym dyskutują nad wybranym tematem. Może być on związany z tematyką wykładu lub pokrewnymi zagadnieniami, które przedstawia prowadzący, by rozszerzyć wiedzę studentów.

Kto co robi?

 Często prowadzący daje studentom temat lub tekst do opracowania przed kolejnym seminarium. Żeby skorzystać najlepiej z zajęć warto zapoznać się z otrzymanymi materiałami i być gotowym do wzięcia udziału w dyskusji.

Dla wielu studentów zabranie głosu na forum grupy jest trudne, szczególnie na początku studiów.

Jeśli przekazałeś informacje o diagnozie do BON, prowadzący może umożliwić Ci przygotowanie prezentacji w Power Point, byś zaprezentował własne przemyślenia, zamiast bezpośrednio mówił o nich przed grupą.

Rola prowadzącego seminarium  to nie dawanie wykładu, ale zachęcanie innych do dyskusji.

Dlaczego seminaria są ważne?

Seminaria pozwalają Ci:

  • zapoznać się z tematami poruszanymi na wykładzie w bardziej szczegółowy sposób
  • uczyć się od innych
  • dzielić się pomysłami
  • poznawać różne perspektywy i punkty widzenia
  • wyjaśniać różne niejasności,
  • nabywać umiejętności związane z językiem, słownictwem typowym dla danego kursu
  • ćwiczyć umiejętności związane z dyskusją, naprzemiennością w rozmowie
  • lepiej zrozumieć daną dziedzinę, dzięki połączeniu samodzielnego czytania tekstów oraz dyskusji w grupie.

Co to dla mnie znaczy?

Seminaria bywają nieprzewidywalne. Chociaż prowadzący może mieć plan spotkania, nie zawsze na początku wiadomo, do jakich wniosków doprowadzi dyskusja. To może być niepokojące i sprawi, że zaczniesz zadawać sobie pytanie: „o co chodzi?”.

Ważne byś uświadomił sobie, że pozostali studenci mogą doświadczać podobnych zmartwień i trudności jak Ty. To pomoże spojrzeć Ci na własne zmartwienia z innej perspektywy, a także zrozumieć reakcje innych.

Być może będziesz miał seminaria wraz ze studentami z innych kierunków; dzięki zapoznaniu się z ich doświadczeniami, możesz uświadomić sobie, że na dany temat można spojrzeć na wiele różnych sposobów. Każdy ze studentów może mieć odmienne podejście do omawianego zagadnienia. Dzięki różnym spojrzeniom, Twoje doświadczenie związane z nauką może być pełniejsze i bogatsze. 

Poprzez uczestnictwo w seminariach, rozwiniesz umiejętności, które przydadzą Ci się nie tylko na uniwersytecie, ale także w przyszłości, np. w miejscu pracy. Tego rodzaju umiejętności są nazywane kompetencjami uniwersalnymi:

  • Słuchanie
  • Negocjowanie
  • Przywództwo
  • Praca w zespole
  • Komunikacja werbalna
  • Naprzemienność w rozmowie – kiedy mówić, a kiedy milczeć
  • Branie odpowiedzialności
  • Dzielenie się wiedzą
  • Zarządzanie czasem
  • Umiejętność argumentowania
  • Umiejętność współpracy z ludźmi z różnych środowisk
  • Radzenie sobie z krytycznymi opiniami
  • Umiejętność tworzenia i używania pomocy wizualnych

Co dalej?

Skorzystaj z możliwości, jakie dają seminaria - pogłębienia Twojej wiedzy na dany temat.

Praktyczne wskazówki

  • Upewnij się, w której grupie seminaryjnej jesteś.
  • Sprawdź swój plan zajęć, by wiedzieć, gdzie i kiedy są Twoje seminaria (zajęcia mogą nie odbywać się co tydzień, mogą także wypadać w inne dni).
  • Zapoznaj się z salą seminaryjną, np. spędź w niej trochę czasu przed zajęciami (kiedy w sali nie ma zajęć).
  • Upewnij się przed samym seminarium, że masz kopie wszystkich wymaganych artykułów.
  • Słuchaj pomysłów i opinii innych studentów.
  • Jeśli czujesz, że nie poradziłbyś sobie z zabraniem głosu podczas seminarium, porozmawiaj wcześniej z prowadzącym zajęcia po to, by ustalić właściwe dla Ciebie udogodnienia, np. prezentowanie Twoich pomysłów/badań z wykorzystaniem prezentacji Power Point.
  • Możesz podążyć za interesującymi pomysłami, o których dowiedziałeś się w czasie seminarium i  pomyśleć o własnych badaniach naukowych.

Pytania do przemyślenia

  • Co powinienem/powinnam zrobić, by przygotować się do seminarium?
  • Czy materiały do przeczytania są dostępne online?
  • Czy wiem, gdzie i kiedy odbywa się seminarium?
  • Czy mogę przygotować swoje przemyślenia w postaci wizualnego przekazu: prezentacji Power Point, mapy myśli itd.?
  • Czy wiem, kto jeszcze jest w mojej grupie seminaryjnej, na wypadek gdybym potrzebował jakichś dodatkowych informacji przed spotkaniem?
  • Czy prowadzący zajęcia wie o tym, że jestem w spektrum autyzmu? Czy powinienem mu powiedzieć?

O autorze

Autor wersji oryginalnej: Jackie Hagan, Learning Support Coordinator at the University for the Creative Arts at Rochester

Autor wersji polskiej: mgr Katarzyna Płucienniczak, Uniwersytet Warszawski

Jak oceniasz ten artykuł?

Podziel się swoją opinią i pomóż nam udoskonalić ten poradnik.

Wypełnij krótką ankietę, klikając w ten link.